مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.
مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.

اثرات مراقبت های روزانه (مهد کودک)

 

 

مهد کودک در امریکا موضوعی بحث انگیز است زیرا بسیاری از مردم درباره ی اثرات آن بر کودکان خردسال تردید دارند ؛ همچنین بسیاری از آمریکایی ها بر این باورند که از کودکان باید در خانه و توسط مادرانشان مراقبت شود .اما در جامعه ای که اکثر مادران جز نیروی کار هستند مهد کودک واقعیت بارزی است. در واقع در مقایسه با کودکانی که در خانه خود یا در خانه دیگری نگهداری می شوند 35% غالب خردسالان سه و چهار ساله 43% مهد کودک می روند .پژوهشگران بسیاری درصدد ارزیابی اثرات احتمالی مراقبت های روزانه بر کودک بر آمده اند.بررسی مشهوری (بلسکی ورووین،1988)نشان داد که نوباوه ها یا کودکانی که بیش از 20 ساعت در هفته تحت مراقبت های غیر مادرانه قرار داشتند با احتمال بیشتری به مادران خود دلبستگی نا ایمن پیدا کردند ؛البته باید دانست این یافته فقط در پسر بچه هایی مشاهده شد که مادرانی غیر پاسخگو داشتند که معتقد بودند فرزنداشنشان خلق و خوی دشوار دارند .همچنین ،کلارک – استوارت (1989)دریافت که کودکان تحت مراقبت های غیر مادرانه ،کمتر به مادران خود دلبستگی دارند تا کودکانی که تحت مراقبت مادر هستند 47% در برابر 53% .یافته پژوهشگران دیگر این بوده که مراقبت غیر مادرانه ی پر کیفیت بر رشد کودکان تاثیر منفی ندارد .

                                                                      

در سالهای اخیر پژوهش درباره ی نحوه ی مراقبت از کودکان ،کمتر بر دو دسته: مراقبت روزانه (با مهد کودک )در مقابل مادرانه،و بیشتر درباره ی تاثیرات مراقبت های روزانه پر کیفیت در برابر کم کیفیت تمرکز یافته است.برای مثال کودکانی که از نخستین سال های زندگی مراقبت های روزانه پر کیفیت دریافت می کنند از نظر اجتماعی در دبستان با کیفیت تر هستند. و جرات ورزی بیشتری نشان می دهند نسبت به کودکانی که در سنین بالا تری وارد مهد کودک می شوند . از طرف دیگر ممکن است مراقبت های کم کیفیت به ویژه در پسران و به خصوص وقتی در خانواده پر فشار زندگی کرده باشند بر سازگاری انها اثر منفی بگذارد . همچنین مراقبت های روزانه ای که کیفیت بالایی دارند می تواند اثرات رشد منفی را در خانواده پر فشار کاهش دهد.

مولفه های مهد کودک پر کیفیت چیست؟در این زمینه چند عامل شناسایی شده است .از آن جمله است تعداد کودکان در محیط و فضا ؛نسبت تعداد مراقبان به کودکان ،تعویض کمتر مراقبان ،میزان تحصیل و آموزش به آنان . مراقبان در چنین شرایطی توجه بیشتری به کودک نشان می دهند و به نیازهای انان حساس تر هستند و گیرایی کلام بیشتری دارند و در نتیجه کودکان در ازمونهای هوش و رشد عملکرد بهتری نشان می دهند .

پژوهش های دیگر نشان داده که مراکز نگه داری مجهز که فعالیت های متنوع و گسترده ای فراهم می اورند اثرات مثبتی دارند .

بررسی پر دامنه تازه ای با بیش از 1000 کودک در 10 مرکز نگه داری روزانه نشان  داده که کودکان در مراکز بهتر (بر مبنای صلاحیت مراقبان و میزان توجه فردی به کودکان )،عملا در زبان و تفکر پیشرفتهای بیشتری دارند نسبت به کودکانی با پیشینه ی مشابه ولی مراقبت روزانه کم کیفیت .این امر به خصوص در مورد کودکان خانواده های کم درامد صحت داشت .

وویهمرفته،به نظر می رسد تاپیر مراقبت های غیر مادرانه بر کودگان معنا دار نیست اثرات منفی این نوع مراقبت معمولا عاطفی و هیجانی است حال انکه اثرات مثبت ان بیشتر اجتماعی است و رشد شناختی معمولا یا تاثیری از ام نمی گیرد یا تاثیر مثبت می گیرد این یافته ها به مهد های پر کیفیت مربوط می شود معمولا مهد های کم کیفیت اثرات منفی بر کودکان دارند صرف نضر از اینکه محیط خانوادگی کودکان چه وضعی داشته باشد .

                                                                     

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوالفضل سنگ تراشان شنبه 20 بهمن 1386 ساعت 14:07 http://www.hamdardi.net

سلام
در حال جستجوی مطلبی بودم که به این صفحه هدایت شدم. مقالات بسیار ارزشمند شما برایم تحسین برانگیز بود. خیلی خوشحال شدم که با چنین وبلاگ ارزنده ای و نویسنده سخت کوش آن آشنا شدم.
گفتم تشکری کرده باشم. تا سپاسگزاری را باز هم تمرین کرده باشم.
دعا می کنم همیشه در راهی که پیش گرفته اید سخت کوش، خستگی ناپذیر و با ثبات باشید.
همچنین موجب افتخار است اگر بتوانم در خدمتتون باشم در تالار گفتمان همدردی که به صورت تخصصی در خدمت مسائل ازدواج و خانواده و سایر مباحث مرتبط با رشته مشاوره خانواده هست ، باشم.
در این تالار افراد زیادی با سئوالات خود ، چشم براه متخصصین دلسوزی چون شما هستند.
اگر فرصتی داشتید و تشریف آورید موجب خوشحالی و سرفرازی من و همکارانم و همچنین سایر اعضائ خواهید شد.
منتظر قدوم سبزتان هستم...
ابوالفضل سنگ تراشان
مدیر سایت و تالار همدردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد