مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.
مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.

رموز ازدواج موفق


آیـا تصمیم به ازدواج دارید؟ و یا آنکه در حـال حـاضـر متاهل مـی باشـیـد؟ شـمـا قادر به بـنیان نـهادن یک ازدواج موفقو پایدار خواهید بود. من بر اساس تجربیات پیشـیـن خـود می دانـم کـه پـایدار نگاه داشتن یک ازدواج موفق مستلزم تـلاش و کـوشـش مسـتمـر است. باید متوجه باشـیـد کـه مفهوم ازدواج چیزی فراتـر از یـک پـیـمان قـانـونی و مشروع میباشد که به واسطه آن به زن و مرد اجازه میدهد بعنوان زن وشوهر در کنار یکدیگر زندگی کنند.

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

مـشاوره پیش از ازدواج را شدیدا به شما توصیه میکـنـم. شــانس ایجاد یک ازدواج موفق هنگامی که زن وشوهر قادر باشند با یکدیگر در رابطه با مـسائـل ذیـل گـفـتـگو کـرده و بـه یـک تـفـاهـم رضایت بخش و دو سویه در عرصه زندگی مشترک دست یابند، افزایش می یابد:

1- عقاید و رسوم مذهبی و معنوی.

2- روابط جنسی ( نگرشها و علایق جنسی )

3- مادیات ( اهمیت آن، نحوه خرید و تدابیر سرمایه گزاری)

4- بهداشت فردی و انتظارات و نگرشها نسبت به تناسب اندام.

5- مدیریت خانواده ( وظایف ومسئولیت ها )

6- پرورش و تربیت فرزندان و تعداد آنها.

7- ورزش ها، سرگرمی ها، فعالیت های تفریحی و نحوه گذراندن تعطیلات.

8- دید و بازدید از خوشاوندان خود و همسرتان.

9- تعهدات اجتماعی.

10- اهداف و آرزوهای فردی.

اینکه از پیشینه خانواده هـمسـرتـان آگـاهـی یـابـیـد بـسیـار ضـروری مـی بـاشـد. چـون شـخـصـیـت کنونی شما تا حد زیادی برگرفته شده و حاصل همان تجاربی است کـه در شرایط و محیط یک خانواده خاص کسب کرده اید. خـانـواده پـیـونـد دهنده فرد بـا گـذشته مـی باشد. مـا شـدیـدا مـتـاثر نگرشها، رفتار و کنشهای خانواده ای هسـتـیـم کـه در آن پرورش یافته ایم. بله درست است شما تنها با یک فرد نیست که وصلت میـکنید بلکه با طرز تربیت خانوادگی وی نیز تا آخر عمرتان سر و کار خواهید داشت.



مفهوم تعهد در ازدواج

ازدواج خوب و مـوفـقـیـت آمـیـز وجـود دارد امـا ازدواج بـی عیب و نقص و تمام عیار میسر نمیباشد. هر ازدواج موفق و پایدار شامل متعهد گشتن بی قید و شـرط نـسـبـت بـه یک فرد نا کامل است. این انتظار که همسرتان کامـل و فـاقـد هـر گـونه عیبی باشد واهی و نا معقولانه می باشد. امروزه که جدایی ها و طلاق های شـتابـزده در کوچکترین نشانه اختلاف و مشکلات زندگی اتفاق می افتند مهم است که از خودتان سوال کنید که تعهد شما نسبت به ازدواج چیست؟ تـعـهد بـه ازدواج بـه مـفهـوم آن اسـت که زن و شوهر به یکدیگر چنین گفته باشند: " مـا نسبت به زنـدگی مـشـتـرکـمان بـی اعتنا و بی اهمیت نیستیم. ما ازدواجمان را بر پایه عشق، احترام، شرافت و عـلاقـه دو سـویه و خالصانه با یکدیگر آغاز کرده ایم. ما اعتقاد داشتیم و داریم که به یکدیگر وفادار بمانیم، صـادق بـوده و دروغ نـگویـیـم و بـه یکدیگر اعتماد داشته باشیم. چـه در حـضـور یـکدیـگر چـه در غیاب یکدیگر ". رعایت نکات زیر سبب تحکیم تعهد به زندگی مشترک میگردد:

سازگاری معنوی
سازگاری شخصیتی
خود شناسی آگاهانه
توانایی در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر (بیاموزیم که چگونه بحـرفهای همسرمان گوش دهیم و پرسشهای وی را واضح، مشخص، بـدون پـیش داوری و بدون کینه ورزی و انتقام جویی پاسخ گوییم.)
علاقه دو سویه بیکدیگر


خصایص اثر بخش

1- افرادی که در ازدواجشـان یـک نـظام ارزشـی مـقـتـدر را بکار می بندند، بسیار زیاد در مـحقق گشتن یک ازدواج و ارتباط موفق و صحیح به آنها کمک خواهد کرد. نـظـام ارزشی که دربـرگیـرنـده صـفـات و خـصـوصـیات: صـداقت، راستی، همـبستگی، اعتماد، احترام، عشق، گذشت، تفاهم و وفاداری به یکدیگر مـی باشد. ازدواجی که در آن زن و شـوهـر دارای انـتـظارات متـضاد و خـواسـته هـای غیر قابل انعطاف می باشند، شـانـسـی برای موفقیت وجود نخواهد داشت.

2- مشـاجـرات و اخـتـلافـات را بـه شیوه سازنده و ثمر بخش حل و فصل کنید. که شامل تمرکز بـر دغدغه های هر دو فرد و یافتن گزینه ها و راههایی می باشـد کـه هـر دو طـرف منتفع گشته و به خواسته هایش دست یابد. تـقـریـبـا در هـر اخـتـلاف یـک نفر احساس می کند که مورد بی مهری، بی احترامی و بی توجهی قرار گرفته است. در ازدواج نباید ایـن چـنـین باشد که همواره یک فرد برنده و فرد دیگر بازنده گردد. چـون آن دیـگر مـذاکـره نبوده بلکه تحکم و سلطه گری می باشد.

3- دوام ارتـباط زناشویی هنگامی که زن و شـوهر زمـان و مـیـدان بـیـشتـری در اخـتـیـار یکدیگر قرار میدهند تا اندکی آزاد باشند، افزایش می یابد.

4- فراتر از هر چیز آنکه ایمان داشته باشید. ازدواج میتواند تجربه ای سودمند برای شما باشد. با کمی همت و تلاش ازدواج شما موفقیت آمیز خواهد بود.

امار ازدواج و طلاق در سال ۱۳۸۸ به گزارش سازمان ثبت احوال کشور

گزارش آماری و تحلیلی سازمان ثبت احوال کشور به نکات جالب و اما در خور تاملی در زمینه ازدواج و طلاق می پردازد به طوری که بر اساس این آمار، در سال گذشته در هر ساعت 14 واقعه "طلاق" در کشور ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان داد که سال گذشته 125 هزار و 747 واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 106 هزار و 548 واقعه طلاق شهری و 19 هزار و 199 واقعه طلاق روستایی رخ داده است.

میانگین سن طلاق مردان 34 و زنان 29 سال بوده است

در سال گذشته در هر ماه 10 هزار و 479 واقعه طلاق و یا در هر شبانه روز تعداد 345 واقعه طلاق به ثبت رسیده است. همچنین در هر ساعت تعداد 14 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

این گزارش می افزاید: در حالی که میانگین سن طلاق "مردان" در سال گذشته 1/34 سال بوده است، این سن برای زنان به 3/29 سال می رسد.

این در حالیست که میانگین سن طلاق مردان در مدت مشابه سال قبل از آن (سال 87) 1/33 سال و این رقم برای زنان 1/28 سال بوده است.

همچنین در سال 1388 بیشترین طلاق ثبت شده مردان بین گروه سنی 25 تا 29 سال با رقم 35هزار و 795 واقعه بوده است. بر همین اساس، بیشترین طلاق ثبت شده زنان نیز در گروه سنی 20 تا 24 سال با رقم 32هزار و 205 واقعه بوده است.

این گزارش حاکیست، چهار هزار و 321 رویداد طلاق ثبت شده در سال گذشته مربوط به مردان بالای 60 سال و تعداد یک هزار و 356 رویداد طلاق ثبت شده مربوط به زنان بالای 60 سال سن بوده است.

رشد 8.13 درصدی طلاق در سال گذشته

وقوع حدود 53 درصد از طلاق ها در 5 سال اول زندگی

بر اساس آمار اعلامی، میزان وقوع طلاق حدود 8.13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که علل و عوامل موثر بر این افزایش به صورت پژوهش میدانی قابل شناسایی است، اما آن چه که در کل می توان اشاره کرد، این است که در سال 1388 حدود 53 درصد از کل طلاق های صورت گرفته مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک زوجین بوده و حدود 15 درصد از طلاق های ثبت شده کشور مربوط به زوجینی است که طول مدت ازدواج آن ها کمتر از یکسال است.

استان های آذربایجان شرقی، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، گلستان، گیلان، مرکزی و یزد دارای بیشترین درصدهای افزایش طلاق در سال گذشته

از جمله علل عمده طلاق های صورت گرفته، می توان به سازش نکردن و انتخاب نادرست زوجین، کمرنگ شدن و تغییر در نقش های سنتی و نظارت خانواده و غیره اشاره کرد که در این میان استان های آذربایجان شرقی با 7.18 ، تهران با5.16 ، چهار محال و بختیاری با 32، خوزستان با 7.15، گلستان با2.37، گیلان با 4.25، مرکزی با 5.15 و یزد با 2.32 درصد بیشترین افزایش طلاق را داشته اند که برابر بررسی به عمل آمده، علاوه بر علل و عوامل یاد شده، مواردی نیز از سوی ادارات ثبت احوال استان های مربوط در مورد علل طلاق در این استان ها ذکر شده است.

مهاجرت، فعال شدن دفاتر طلاق، طلاق توافقی، رسیدگی به موقع به پرونده ها در سیستم قضایی از علل عمده افزایش طلاق

به طوری که در استان تهران، به نظر می رسد، افزایش مهاجرت به تهران، ترکیب قومیت ها و تفاوت های فرهنگی و آگاهی نداشتن کافی جوانان از انتخاب همسر می تواند از جمله علل و عوامل موثر افزایش طلاق در این استان باشد.

همچنین در استان چهار محال و بختیاری، فعال شدن دفاتر طلاق استان در سال 1387 و ثبت طلاق در محل وقوع از دلائل افزایش طلاق است و در این میان در استان خوزستان نیز می توان به انجام طلاق توافقی در دوران عقد و قبل از ازدواج اشاره کرد.

در استان فارس می توان به انتخاب نادرست و فقدان بلوغ شناختی فرزندان و در نهایت ناسازگاری زوجین و در استان یزد نیز رسیدگی به موقع به پرونده ها در سیستم قضایی، رشد کم واقعه طلاق در گذشته، ازدواج های خارجی قومیتی به دلیل مهاجرت اشتغال زنان و استقلال مالی اشاره شده است.

رشد یک درصدی ازدواج در سال گذشته

بیشترین ازدواج ثبت شده زنان و مردان بین گروه سنی 20 تا 24 سال بوده است

سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از گزارش خود به آمارهای ازدواج در سال گذشته اشاره داشته است که براساس آن مقایسه آمار ازدواج کشور در سال 1388 نسبت به سال 1387 تنها رشد یک درصدی را نشان می دهد.

حال آن که باید اذعان کرد، این افزایش با توجه به حجم جمعیت واقع در سن ازدواج کشور، کمتر از حد انتظار است (بر اساس نتایج سرشماری 1385، بیش از 35 درصد جمعیت کشور را سنین 10 تا 24 سال تشکیل داده اند). همچنین علت این کاهش را می توان در افزایش میانگین سن ازدواج در مردان و زنان کشور ملاحظه کرد.

بر همین اساس، در سال گذشته بیشترین ازدواج ثبت شده زنان و مردان بین گروه سنی 24 تا20 سال بوده است که رقم ازدواج زنان 320 هزار و 445 نفر (حدود 6/0 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل) و مردان که با زنان 19تا 15 ساله ازدواج کرده اند، برابر با 172 هزار و 739 واقعه است.

افزایش ثبت ازدواج در 40 درصد از استان های کشور

افزایش ازدواج در سیستان و بلوچستان، ناشی از ثبت ازدواج های معوقه استان بوده است

با بررسی مقایسه آمار ازدواج استان ها در سال 1388 مشخص شد، 40 درصد از استان های کشور (12 استان) با افزایش ثبت ازدواج روبرو بوده اند. از جمله این استان ها سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، گلستان و کرمانشاه است.

باید اظهار کرد در بررسی علت افزایش ثبت ازدواج در این استان ها، می توان به ساختار سنی جمعیت آنها اشاره کرد که نزدیک به 38 درصد از جمعیت آن ها در سنین ازدواج قرار دارند.

افزایش بیشتر ازدواج در استان سیستان و بلوچستان، ناشی از ثبت ازدواج های معوقه این استان در سال 1388 بوده است.

در توضیح ازدواج های معوقه باید اظهار کرد که زنان و مردان که ازدواجشان قبلا به صورت شرعی اتفاق افتاده، اما به لحاظ قانونی و رسمی ثبت نشده اند، بعد از گذشت سال ها از زندگی زناشویی خود به منظور بهره مندی از امکانات و تسهیلات اجتماعی اقدام به ثبت ازدواج خود می کنند که به این ترتیب ازدواج آنان موقعه نامیده می شود.

کاهش ثبت ازدواج در 60 درصد از استان های کشور

پایین بودن سهم اصفهان و مازندران در جمعیت واقع در سن ازدواج

همچنین 60 درصد از استان های کشور در سال 1388 کاهش ثبت ازدواج را داشته اند که از دلایل کاهش ازدواج در استان های اصفهان و مازندران، می توان به پایین بودن سهم این استان ها در جمعیت واقع در سن ازدواج و افزایش سن ازدواج زنان اشاره کرد.

بیشترین تعداد ازدواج زنان این استان ها مربوط به گروه سنی 24 تا20 ساله است، این در حالیست که استان قزوین علیرغم این که بیشترین ازدواج زنان را در گروه سنی 19 تا 15 ساله داشته، با کاهش وقوع ازدواج روبرو بوده است که علت آن را باید در مشخصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان بررسی کرد.