مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.
مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.

مى توان شاد هم زندگى کرد

 
312489.jpg


متخصصان براى ایجاد پل میان همسران براى رفع تفاوت هاى موجود و داشتن ازدواجى شاد و سالم پیشنهادهایى دارند:
۱- هر روز با هم صحبت کنید. نقطه نظر همسرتان را در مورد همه چیز بدانید و یاد بگیرید که چگونه با او صحبت کنید، چه موقع عصبانى است، یا چه زمانى براى صحبت مناسب است. به شرایط و وضع یکدیگر توجه داشته باشید. به این ترتیب صحبت شما نیز شیرین و سودمند مى شود.
۲- در صحبت با یکدیگر از جملاتى زیبا و دلنشین استفاده کنید. علاوه بر آن، به همدیگر عباراتى خوب و زیبا بگویید و این کار را چندین بار تکرار کنید.
۳- سعى کنید یکدیگر را از هم دور نکنید. نسبت به لحظاتى که فرصت با هم بودن پیدا مى کنید، حساس و آگاه باشید و نگویید که سرتان شلوغ است و یا کار دارید. از کوچک ترین فرصت براى با هم بودن استفاده کنید و آن را از دست ندهید.
۴- در مورد عادات، عبارات و گفته هاى یکدیگر بیشتر بدانید. رموز برقرارى ارتباط با همدیگر را بلد باشید و از همین خصوصیات فردى ویژه استفاده کنید تا بتوانید روى هم تأثیر بگذارید.
۵- به جاى نقطه ضعف ها، نکات منفى و آن خصوصیاتى که در همسر خود دوست ندارید بر نقاط مثبت و دوست داشتن او تمرکز کنید. در حقیقت هر آنچه که در فکر و دل آدمى مى گذرد نتیجه آن چیزى است که کانون توجه اوست.
۶- براى پرهیز از هرگونه سردى روابط و حتى شکست و طلاق در زندگى زناشویى، کانون توجه تان را به نکات مثبت در اخلاق و رفتار همسرتان معطوف کنید.
۷- دست از انتقاد از همسرتان در حضور او یا حتى در ذهن خود بردارید. فکرتان را به سوى نکات مثبت هدایت کنید و سعى کنید به دنبال چیزهایى باشید که موجب بهبود زندگى مشترک تان خواهد شد.
۸- سعى کنید بیشتر از آن که در انتظار دریافت چیزى از همسرتان باشید چیزى به او ببخشید. اگر هدف شما ایجاد حس رضایت و خوشبختى در همسرتان باشد مطمئن باشید فرصت هاى بى شمارى براى رسیدن به این هدف پیدا خواهید کرد. در این صورت شما نیز از لطف و محبت همسرتان برخوردار خواهید شد. زیرا انسان ها همواره سعى مى کنند خوبى هاى دیگران را جبران کنند.
۹- از همسرتان انتظارات غیرواقعى نداشته باشید. اجتناب از انتظارات غیرواقعى مى تواند از بروز بسیارى درگیرى ها، عصبانیت ها و سرخوردگى ها جلوگیرى کند. انتظار نداشته باشید همسرتان کامل و بى نقص باشد. در ضمن هیچ گاه او را با دیگران مقایسه نکنید.
۱۰- مهربان باشید و بهانه گیرى نکنید. قبول کنید هیچ دو نفرى شبیه هم نیستند. بنابراین این قدر از هم خرده نگیرید و عیب و ایراد همدیگر را آشکار نکنید.
۱۱- بیشتر متخصصانى که در امر ازدواج مشاوره مى دهند ، روى خوب گوش کردن تکیه دارند. گوش کردن خوب و فعال شامل تفسیر کردن، تأیید کردن و معتبر دانستن بازخوردى است که از همسرتان به شما مى رسد. ضمناً از همسرتان در حد توان او توقع داشته باشید.
۱۲- باید با همسرتان مهربان باشید. در آموزش هاى اسلامى به مردان و زنان توصیه شده است که با همسران خود به نیکویى رفتار کنند.
۱۳- به کار بستن یک نظام ارزشى مقتدر در ازدواج در تحقق ارتباط موفق و داشتن زندگى خوب بسیار مؤثر است.
۱۴- ریسک کنید، قلب خود را بگشایید و اجازه دهید همسرتان به آن وارد شود.
۱۵- از مراجعه به مشاور خجالت نکشید. زوج هاى موفق قبل از مراجعه به مشاور، سند طلاق را امضا نمى کنند. آنان مى کوشند که مشکلات را در نخستین فرصت حل کنند.
۱۶- اغلب زنان روزگار ما دیگر نیاز چندانى به این ندارند که همسران شان در زمینه هاى مالى و فیزیکى از آنها حمایت کنند. به جاى آن، یکى از خواسته هاى مهم آنها این است که در زمینه هاى احساسى و عاطفى مورد حمایت قرار گیرند.
۱۷- مردان این روزگار از زنان خود چیزى بیش از یک کدبانوى خانه دار و مراقبت فرزندان شان انتظار ندارند. مردها نیز از زنان مى خواهند تا در زمینه هاى عاطفى و احساسى از آنان حمایت کنند.
۱۸- آنچه را که مى خواهید تقاضا کنید.
۱۹- قدردان همسرتان باشید و به او ارزش دهید.
۲۰- بدون این که قضاوت کنید یا در دیوار دفاعى خود پناه بگیرید گوش کنید.
منابع:
۱- راهنمایى همسران جوان، تألیف محمدعلى سادات، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ،۱۳۷۸ ص۱۰۹
۲- اینترنت
روزنامه ایران

منابع امتحانی کنکور کارشناسی ارشد رشته مشاوره (۱۳۸۷)

1-آمار و روش تحقیق

1-      مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی دکتر دلاور انتشارات رشد

2-   احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی- دکتر دلاور  - انتشارات رشد

3- روشهای تحقیق در علوم انسانی - دکتر نادری و دکتر سیف نراقی – انتشارات بدر

4-    روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات روان   -   دکتر دلاور

5-   استدلال آماری در علوم رفتاری دکتر کیامنش  انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

6- روش تحقیق در علوم رفتاری نوشته دکتر اسماعیل بیابان گرد

  

 2- نظریه های مشاوره و روان درمانی 

1- نظریه های مشاوره تالیف دکتر خدیجه آرین، انتشارات اطلاعات

2- نظریه های مشاوره و روان درمانی تالیف دکتر عبداله شفیع آبادی و دکتر غلامرضا ناصری انتشارات    مرکز دانشگاهی

3- نظریه بک

4- نظریه فرانکل  

 

3- روشهای راهنمایی ومشاوره :         

1-     مبانی مشاوره و راهنمایی  ترجمه باقر ثنائی – انتشارات بعثت

2-   فنون و روشهای مشاوره تالیف دکتر عبداله شفیع آبادی

3-  اصول و فنون راهنمایی و مشاوره ، تالیف یوسف اردبیلی ، انتشارات بی نام

4-     راهنمایی و مشاوره شغلی ، تالیف شفیع آبادی ، انتشارات رشد

 

4-مبانی راهنمایی ومشاوره :

1-   مشاوره و راهنمایی در مدارس ،‌تالیف :سی-اچ-پاترسون،ترجمه یوسف اردبیلی چاپ دوم انتشارات دهخدا

2-   مقدمات راهنمایی ومشاوره ، تالیف : دکتر عبداله شفیع آبادی   انتشارات دانشگاه پیام نور

3-  مقدمه ای بر مشاوره و رواندرمانی ، تالیف : دکتر سید احمد احمدی دانشگاه اصفهان

4-     مفاهیم بنیادی مباحث تخصصی در مشاوره ، ترجمه : سیمین حسینیان ، نشر کمال تربیت                

5-   راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی ، تالیف: شفیع آبادی ، انتشارات سمت

6-   راهنمایی ومشاوره کودک ، تالیف: شفیع آبادی ، انتشارات سمت

7-  اصول و روش های راهنمایی و مشاوره ، تالیف : دکتر حسینی ، انتشارات دانشگاه آزاد

8-  مشاوره گروهی ، تالیف :دکتر شفیع آبادی ، انتشارات رشد

 

5- زبان تخصصی :

1- کتاب منتشره توسط سازمان سمت در زمینه مشاوره0

 (phychological      text   in   English -   by:dr  M.parsa)

 

 ۶- کاربرد آزمونهای روانی              

1- راهنمای سنجش روانی (2جلد ) تالیف : دکتر پاشا شریفی انتشارات رشد

2-اصول روان سنجی وروان آزمایی ، تالیف : دکتر پاشا شریفی ،انتشارات رشد

3- آزمونهای روانی ، تالیف : دکتر هادی بهرامی ، انتشارات دانشگاه علامه

4- آزمونهای روانی ، تالیف : دکتر گنجی ، انتشارات استان قدس

5- نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت ، تالیف : دکتر پاشا شریفی ، انتشارات سخن

 

7- روانشناسی شخصیت :                    

1-     نضریه های شخصیت ، ترجمه : یحی سید محمدی ،‌انتشارات روان

2-   روانشناسی شخصیت  ، ترجمه :دکتر یوسف کریمی ، انتشارات روان

3-  روانشناسی ژنتیک ، ترجمه : دکتر منصور  انتشارات سمت

4-     نظزیه های شخصیت دکتر علی اکبر سیاسی

5-شخصیت تالیف مای لی ترجمه دکتر منصور  انتشارات دانشگاه تهران

 

حرفهای تلخ درمورد شناخت دختران ، ازدواج و ...

چند وقتی بود داشتم روی پرونده های مشاورین همکار تحقیق می کردم اینبار راجع به وعده های دختران به پسران قبل از ازدواج به نکات جالبی برخوردم شاید این مقاله مورد پسند خانمها نباشه اما خواهشن جبه گیری نکنید و فکر نکنید که این مقاله ربطی به جنسیت من داره پرونده ها به صورت مکتوب موجوده شک داشتید تماس بگیرید براتون ارسال می کنم .

این تحقیق بر روی دختران سنین 18 تا 24 سال انجام شد . خب وجه تشابه همه پرونده ها این بود که نباید اولین حرفی که از هر دختری می شونید که در مورد شما می گوید توجه کنید مثلا اگر همون ماه اول در اومد گفت عزیزم دوست دارم فاتحه اون رابطه رو بخونید چون اون دوست داشتنی که در عرض 1 ماه پیش بیاد آخر عاقبتش پیداست  دوم اینکه دختران در این سنین کمتر به تعهدات خود عمل میکنند  و اکثرا موقعیتهای مختلفی که براشون پیش میادو امتحان میکنند مسئله جالبی که وجود داشت از بین 1100 پرونده موجود در زمینه  بی وفائی و خیانت  فقط 260 پرونده موجود بود که در آن پسر  ، دختر را  ترک کرده بود و به عهدو پیمان خود عمل نکرده بود حدود 140 یا 150 پرونده هم دو طرف یا توافقا یا برحسب شرایط از هم جدا شده بودند و حدود 700 پرونده موجود بود که دختر خانمها پس از مدتی عهدو پیمان خودرا فراموش کرده بودند مثلا مواردی که زیاد بودند از این دسته بودند که آقا  به خاطر فراهم کردن شرایط  نظام وظیفه یا اشتغال یا تحصیل یا تهییه مسکن سه چهار سالی باید میرفت تا شراییط مذکور را محیا سازد و  وبه امید حرفهای دختر خانم که قرار بوده این چند سال منتظر ایشون بمونند اما زمانی که بر میگرده میبینه ای بابا خانم شوهر کرده و حتی صاحب فرزند هم شده خانواده ها هم که می گفتند شما که تعهدی به هم نداشتید و از این بهانه ها پس اون آقایونی که نمیدونم در قالب دوستی یا هر رابطه ای دیگه ای با دختر خانمی قرارا مدار میذارن در جریان این آمار باشند کما اینکه شخصا چندین ایمیل در اینباره داشتم  البته بر عکسشم صادق بوده . اما دخترانی که در سنین بیش از 25 سال هستند رو بیشتر میشه به حرفهاشون اعتماد کرد . البته مسلما اون دختر خانم زمانی که به اون آقا پسر میگه منتظرت میمونم واقعا نظرش اینه که منتظر بمونه اما خب نو که بیاد به بازار کهنه میشه دلآزار یا به نوعی از یاد رود هر آنکه از دیده رود . پس زیاد روی حرفهای دختر خانمها تو این سنین ( 18 تا 24 سال) نمیشه حساب باز کرد چون بیشتر انتخابهاشون بر اساس احساساته نکته بعدی اینکه اگر عهدو پیمانی با هم دارید بهتره خانواده ها در جریان باشند .

من قصد ندارم کسی با خواندن این مقاله دلهره و استرس به جانش بافتد و صرفا آماری که برحسب تحقیقات دو دوست بود را در این پایگاه درج کردم . آنچه مسلم است است اینه که پسرها در هر سنی می توانندبرای خود موقعیت ایجاد کنند حتی با هر کسی اما دختر خانمها فاقد این امتیاز هستند مسئله بعدی در این  مقاله تاثیرات خانواده بر روی انتخابهای جوانان میباشد که بعضی وقتها این اثر گذاری مثبته و متاسفانه به علت برخی ناهنجاریهای و بی اعتمادیها و بدبینیها تاثیرات منفی از خانواده بر انتخابهای جوانان آثار زیانباری به جا می گذارد .

 مهمترین رکن موجود در هر رابطه اعتماد دو طرفه میباشد مسئله بعدی اینکه آقایون اگر نمیتوانند با این مسئله کنار بیایند بهتره اول شرایط خود را آماده سازند به عنوان مثال دارا بودن شغل مناسب یکی از شروط هر خانواده ای میباشد اینکه شما دانشجو هستید و برای ازدواج اقدام کنید به امید اینکه حالا بعده اخذ مدرک وارد بازار کار شوید با شرایط فعلی همخونی ندارد مگر اینکه شغل ازاد داشته باشید یا اینکه از نعمت داشتن پدری پولدار برخوردار باشید که خب البته داشتن پدر پولدار خوبه اما وابستگی مادی به دیگران خوشایند  اکثر دختران عاقل به دنبال کسی هستند که کم داشته باشه اما وابستگی مالی به کسی نداشته باشه شما که نمی تونید تا آخر عمر آویزون جیب پدرتون باشید ؟  دخترها بیشتر ترجیح می دهند کسی را انتخاب کنند که بتواند رو ی توانایی های خود حساب باز کند و گرنه چگونه میتوان روی همچین همسری تکیه زد .

 مسئله بعدی که آقایون باید به آن توجه داشته باشند اینکه کسی رو انتخاب کنید که شرایط شما را آنگونه که هستید بپذیرد  و شما را به خاطر شخصیتی که دارید و به خاطر کارهایی که کردید یا احیانا نکردید شما را انتخاب کنند . مثلا اگر شما دیپلم دارید اگر واقعا نمیتونید ادامه تحصیل بدید همسری انتخاب کنید که شما رو با داشتن همین مدرک بپذیرد نه اینکه شما را وادرا کند 4 سال برید دانشگاه و بعدا بر گردید خب شما اگر میخواستید برید دانشگاه که مسلما تا حالا رفته بودید . مگر اینکه از قبل تصمیم به دانشگاه رفتن داشتید اما شرایطش فراهم نبوده . زیادم نگران نباشید و عجولانه تصمیم نگیرید در حال حاضر تا چند سال آینده دختر برای انتخاب همسر در جامعه فراوان است فعلا این خانمها هستند که از این نظر با مشکل روبرو هستند .

 اما دومین شرطی که همه پسرها بعد از مشخص بودن اشتغال باید داشته باشند وضعیت نظام وظیفه میباشد که هر چقدرم ازش فرار کنید آخرش یه روز گیر کارت معافیت یا پایان خدمت خواهید افتاد . من مختصرا جاهایی که کارت پایان خدمت یا معافیت نیاز دارند را مطرح میکنم تا کمی با این مسئله بیشتر آگاه شوید : هرگونه نقل و انتقالی که در محضر صورت میگیرد یعنی اگر کارت پایان خدمت نداشته باشید نه چیزی به نا متون میشه نا میتونید چیزی به نام کسی کنید به جز خرید اتومبیل صفر به شرطی که قصد فروش نداشته باشید یا خرید تلفن همراه . اما خرید مسکن ، خرید زمین ، وکالت نامه ، استخدام در مراکز دولتی ، اخذ مجوز تاسیس شرکت و ... نیاز به کارت پایان خدمت دارد پس این قضیه هم تکلیفشو مشخص کنید  این هم در نظر داشته باشید همه مامورین انتظامی ، سپاه ، ارتش و بسیج  میتوانند از شما بدون دلیل  کارت پایان خدمت یا معافیت  مطالبه کنند  حالا اگر تو خیابان از شما طلب کارت پایان خدمت کنند اگر نداشته باشید و مشمول فراری باشید بلافاصله اعزامتون میکنند به خدمت دیگه  کار به این ندارند که زن دارید بچه دارید کار دارید و ... پس خیلی مهمه و بهتر حتما اقدام شود .

دختران زود وابسته می شوند و زود دلسرد

 قبل از ازدواج چه چیزی در روابط دو طرفه باعث سردی دختران می شود ؟

 مهمترین مسئله تکراری شدن حرفها ، عملها ، واکنشهای متقابل ، دروغ گویی ، آمدن شخصی دیگر و بی اعتمادی این رفتارها در اکثر مواقع باعث دلزدگی دختران می شود  اگر دختری از شما سرد شد دیگه ختم اون رابطه رو بخونید و پافشاری نکنید چون نظرشون تغییر نمیکنه البته شاید برای مدتی کوتاه رابطه را ادامه دهند اما این رابطه ختم به خیر نخواهد شد .

دخترها و امتحان کردنهای آنها :

به طور کلی اکثر دخترها برخی مواقع سیاستهای عجیبی پیاده می کنند که حتی از دست سیاستمداران بزرگ دنیا چنین کاری بر نمی آید از جمله  رفتارهای آنها یک دستی زدنها آنهاست ، صحبت کردن راجع به خواستگارهایی که دارند ، سنجش میزان غیرت شما و تعصبات شما و ... پس مواظب باشید اشتباه نکنید زنان در منحرف کردن ذهن شما استادان قابلی هستند و سرعت عمل بالاتری دارند بعضی ها بر این اعتقاداند که چون جنس مونث از  هر دو نیمکره مغز خود استفاده میکنند چنین عکس العمل سریعی دارند .

 قبل از ازدواج چه چیزی در روابط دو طرف باعث سردی پسران می شود ؟

همانچیزی که اکثر پسرها در روابط قبل از ازدواج خواهان آن هستند دقیقا باعث دلزدگی آنها می شود که خود از آن بی اطلاعند  میدانید چه چیزی  ؟ رابطه جنسی

 اشتباه نکنید اکثر پسرها اگر عطش جنسیشون تامین شد ادامه رابطه را فقط و فقط مبتنی بر رابطه جنسی می دانند و اینجاست که دوست داشتن و احساسات جای خود را به لذت جنسی و برطرف شدن غریزه جنسی می دهد و دیگر عطشی باقی نمی ماند . این یک مسئله دومین مسئله غر زدن  دخترها  عدم بی توجهی دختران به احساسات آنها و چندین عامل دیگر . البته خیلی از روابط دوستی که رابطه جنسی هم در انها بوده منجر به ازدواج شده اما این زندگی آن چیزی نبوده که تصور می کردند  و بعد از مدتی سردی سراغ آنها می آید . اما اگر پسری از شما سرد شد تلاش خود را بکنید پسرها انعطاف پذیر تر از خانمها میباشند حتی شاید بدون اقدام شما خودشون برگردند .

پسرها و امتحان کردنهای آنها :

بعضی از آقایون زماین که به یک نفر میگویند مثلا برو ما به درد هم نیمخوریم اونم بعده زدن حرفهایی متفاوت نظیر دوست داشتن و علاقه اکثر مواقع قصد آزمودن شما را دارند که آیا واقعا شما ایشون و دوست دارید یا اینکه منتظر شنیدن چنین حرفی بودید و زود میدان رو خالی کردید البته نا گفته نماند خانمها هم از این سیاست استفاده می کنند اما بیشتر در آقایون بارز میباشد .نکته بعدی اینکه پسرها از ترفندهای دیگری هم برای آزمودن همسر آینده خود استفاده میکنند البته نا گفته نماند در این بین افرادی دست به حماقت هم میزنند بیش از این بحث رو ادامه نمیدم .

 اگر خواهان یک رابطه گرم مبتنی بر دوست داشتن و عشق و علاقه هستید قبل از ازدواج تکراری نشوید  تا به هم نیاز پیدا کنید زمانی که کنار هم هستید افکارتون رو سمت و سوی شهوت نکشونید سعی در شناخت هم داشته باشید اگر هم رو خوب بشناسید و نهایتا کار به ازدواج ختم شود یک عمر برای سایر روابط و حرفهای زیبا که متاسفانه نه انجام میدهید نه میگویید وقت دارید. البته همیشه استثنائ هم وجود دارد .

امیدوارم موفق باشید  اگر با درج این مقاله باعث ناراحتی برخی  کاربران شدم عذر میخوام .

مقاله از علی سلطانی مجد

خانم ها همسرتان را خودتان انتخاب کنید

 

افلاطون

"بدبختی آدمی از جهل نیست، از تنبلی است."

تمام جوامع هنگام گذار از اوضاع پیشین خود به وضعیت های جدیدتر ، با مشکلات پیچیده اجتماعی مواجه بوده اند که از آن جمله موضوع انتخاب همسر و ازدواج است. در این وضعیت معمولاً شناخت انسان ها از یکدیگر کم و انتخاب مشکل تر می شود. از طرفی چون در همه جای دنیا و به خصوص در کشور ما بیشتر مردان انتخاب کننده هستند و پیشقدم می شوند، بنابراین خانم ها کمتر قادرند دست به انتخاب بزنند؛ و حتی وقتی با مردی روبرو می شوند که شرایط مورد نظر آنها را دارد بسیار منفعلانه رفتار می کنند.

شاید شما هم دخترانی را سراغ داشته باشید که با وجود این که به مراتب بالایی از رشد اجتماعی رسیده اند اما نتوانسته اند یک خواستگار مناسب داشته باشند. یکی از مسائل دیگری که برخی از دخترها با آن درگیرند، این است که خواستگاران بسیاری دارند اما هیچ کدام از خواستگارها در مورد ازدواج، مصمم نمی شوند. به این گروه از دخترها، باید اشکال کار را گفت و آموزش لازم را باید داد. از طرف دیگر خانم هایی را در جامعه می بینیم که روز به روز سنشان بیشتر می شود در حالی که فرصتی برای ازدواج نمی یابند. در این مقاله ضمن آموزش برخی از موضوعات مذکور، به خانم ها تلاش می کنیم به شما یادآوری کنیم که نباید نقش اراده را ناچیز شمرد و در این مورد خاص هم فعالانه و با اراده و خواست خود عمل کنید. ما انسان ها عادت کرده ایم وقتی مشکلی پیدا می کنیم همه چیز را به گردن این و آن می اندازیم، اما باید علت مشکلات مان را در وجود خود جستجو کنیم.

 

 

بزرگمهر

"روزی به تقدیر است، اما تو در تدبیر کوتاهی مکن".

1- نخستین معیار ازدواج برای یک مرد، وضعیت ظاهری و به ویژه چهره زن است، چهره ای شاداب و سرزنده و مهربان با تبسمی همیشگی؛ اما شاید همه ما با یک سؤال مواجه شده باشیم که: "چرا کسی با ظاهری ضعیف تر از من و یا شرایطی ( شغلی ، تحصیلی ، اجتماعی و ...) پائین تر از من، موفق شده ازدواج مناسبی داشته باشد، اما من ... ؟" در این خصوص باید متذکر شویم چهره معیار توجه است اما معیار انتخاب نیست، پس چهره معیاری برای توجه لحظه ای است اما معیاری برای توقف نیست و باید علاوه بر آن به مهارت های ارتباطی جذب کننده دیگری نیز مجهز بود. در عین حال که باز هم روی شاد بودن به عنوان یک معیار کلیدی تأکید می شود اما علاوه بر چهره، کلاً  وضعیت ظاهری فرد مثل تیپ او، تنوع در لباس پوشیدن، تمیز و مرتب بودن و ... همگی مهم است.

2- اگر به مرد خاصی علاقه پیدا کرده اید به او نشان دهید که می توانید او را درک کنید و به نظراتش – حتی اگر مخالف نظر شما باشد – احترام می گذارید. اگر حرفی مخالف نظر شما را بیان کرد ، یکباره آن را رد نکنید و مخالفت نشان ندهید بلکه بگذارید تا حرفش تمام شود بعد در کمال آرامش و صمیمیت، نظر خود را مطرح کنید و بگوئید در برخی موارد با او موافقید. اظهار نظر شما در مورد صحبت مرد مورد نظرتان برای زندگی ، باید این حس را در او ایجاد کند که "من به شما نزدیکتر از خودتان هستم و شما را بهتر از خودتان درک می کنم." از طرفی رفتار کلامی شما، همیشه باید با رفتار احساسی شما همخوانی داشته باشد. وقتی احساس مثبت خود را در کلام بیان می کنید، نگاه چهره ای شما هم باید احساس مثبت و خوبتان را نشان دهد. وقتی با محبت، حرفی می زنید نباید چهره ای خنثی داشته باشید بلکه تمام محبت تان باید در نگاه و صدایتان مشهود باشد. یا وقتی انتقاد می کنید لحن صدایتان باید نشان دهد که فقط با آن ویژگی خاص مخالفید اما کل شخصیت او را زیر سؤال نبرده اید.

3- مهمترین عامل در انتخاب شریک زندگی، اعتماد به نفس است، هر چه درباره این مسئله بگوئیم کم گفته ایم. اعتماد به نفس یعنی تمام زندگی شما و تمام آنچه که دارید. اعتماد به نفس یعنی فرد تصورش از خودش به اندازه واقعی باشد. برخی از دخترها اصلاً اعتماد به نفس ندارند که ابراز وجود کنند و زندگی خود را به رسمیت بشناسند، در حالی که باید به آنها این آگاهی داده شود که تا درست صحبت کردن را تمرین نکنند و نتوانند از خود به دیگران، اطلاعات مناسب بدهند، امکان انتخاب شدنشان طبیعتاً خیلی کم خواهد بود.

شاید بگوئید چگونه می توانم اعتماد به نفس داشته باشم در حالی که همیشه آن را در من سرکوب کرده اند، در دوران بحرانی که شخصیت ما در حال شکل گرفتن بود والدین یا نزدیکان بارها کلماتی مثل بی خاصیت، عقده ای و ... نثار ما کرده اند، یا مدام کسی را به رُخمان کشیدند و هیچ وقت به اعتماد به نفس ما اجازه شکوفایی داده نشد. بخش مهمی از زندگی ما پند و اندرز، سرکوفت زدن و سرزنش شنیدن به خاطر مسائل خیلی پیش پا افتاده بوده، به طوری که از کوچکترین اشتباهات، کوهی ساختند و به سرمان کوبیدند. شاید هم بگویید ما همیشه تحت کنترل دیگران بودیم طوری که اعتماد به نفس مان رشد نکرد و قدرت خلاقیت ما نابود شد.

اما این را بدانید که بزرگترین اندیشمندان، محققان و حتی تمام افرادی که شما در اطراف خود می بینید که اعتماد به نفس دارند، روزی به این درد گرفتار بوده اند اما بر آن غلبه کردند پس شما هم می توانید. در مرحله اول سعی کنید از قضاوت کردن در مورد خودتان، خودداری کنید، همه ما اشکالاتی داریم که به تدریج باید آنها را رفع کنیم. وقتی اعتماد به نفس پیدا کردید تازه متوجه می شوید که چه احساسی دارید، چه آرزوهایی دارید و در دنیا به دنبال چه می گردید؟

از خود بپرسید من در کدام مورد خود را پایین تر از دیگران می بینم؟ ظاهری، مالی، روابط اجتماعی یا تحصیلی؟ و بعد سعی در رفع آن کنید، شاید شما هیچ نقصی ندارید و فقط تصویر منفی از خود دارید. اگر جهان را مملو از انسان هایی بالاتر و برتر و زیباتر از خود ببینید، طبیعتاً دچار احساس حقارت می شوید و همیشه خود را دست کم می گیرید ؛ اما اگر نیروهای درونی بیکران خود را بشناسید و گسترش دهید حتماً اعتماد به نفس بیشتری خواهید یافت و هیچگاه محو شخصیت و جذابیت دیگران نخواهید شد.

اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، افرادی را خواهید دید که نه چندان زیبا هستند و نه تحصیلات بالایی دارند اما کوهی از اعتماد به نفس هستند و این باعث پیشرفت های بسیار زیادی در زندگی و از جمله در ازدواجشان شده است.

 

جان. دی. راکفلر

"آینده تو بستگی به این روزهایی دارد که پشت سر می گذاری، به تلاشت ادامه بده."

4- داشتن اعتماد به نفس اولین تأثیر خود را روی طرز صحبت کردن شما نشان می دهد. با خوب صحبت کردن می توانید شخصیت زیبای خود را به دیگران بشناسانید. برخی افراد به دلیل ترسی که از اشتباه کردن دارند کمتر صحبت می کنند، در حالی که باید اشتباه کردن را به عنوان پیش آمدن فرصتی برای یادگیری بیشتر دانست. کسانی که از اشتباه کردن در جلسات آشنایی یا به اصطلاح خواستگاری- و کلاً در تمام مجامع دیگر – واهمه دارند، کمتر اظهار نظر می کنند، در نتیجه آدمی بسته و نفوذ ناپذیر و یا خجالتی جلوه می کنند و باعث می شوند دیگران از آنها دوری کنند. پس در جلسات سؤال کنید، حتی اگر اشتباه سؤال کنید. انسان ها و از جمله مردها، از شخصیت بسته خوششان نمی آید. شخصیت بسته به کسی می گوئیم که در اظهار نظر تردید می کند. می توانید طرز صحبت کردن بهتر را با خواندن کتاب های مناسب تمرین کنید. ما باید از خودمان به دیگران، اطلاعات بدهیم. اگر از خودمان به کسی اطلاعات خوب بدهیم، خواه ناخواه او جذب ما می شود، حالا چه زن باشد و چه مرد. پس در جلسات اظهار نظر کنید؛ شما خود را دوست داشته باشید، دیگران هم شما را دوست خواهند داشت.

در ضمن این که خوب صحبت می کنید، شنونده خوبی هم باشید و با پر حرفی های خود طرف مقابل را خسته نکنید. سعی کنید با یک مرد در مورد مطالبی سخن بگویید که مورد علاقه اوست و با او هم حسی داشته باشید، اما به او راه حلی ارائه ندهید و خود را زیاد عاقل تر از او جلوه ندهید. گاهی به خانم ها – حتی آنها که متأهل هستند- توصیه می کنیم که خیلی خود را با تجربه و باهوش تر از شوهرشان نشان ندهند. حتی گاهی به طور عمد اشتباهاً حرفی را بزنند تا شوهر آن را اصلاح کند و سوء برداشت او را رفع کند. خانم ها با جنبه احساسی یک مرد، سر و کار دارند نه جنبه عقلانی او. بگذارید گاهی مرد شما را از سوء برداشت تان آگاه کند و به اصطلاح چیزی را به شما یاد بدهد، آن وقت بگویید: "ای وای، من این را نمی دانستم!"

البته منظور این نیست که شما زن ها همیشه باید کم هوش تر از مردها باشید. در فرهنگ ما معمولاً زن، مشاور مرد است. مشاور باید عاقل تر از خود فرد باشد، اما نباید به عاقل تر بودن خود تظاهر کند. مثل پادشاهان که در قدیم، مشاوری برای خود داشتند و مشاور همیشه عاقل تر از پادشاه بود، اما در عمل سعی می کرد پادشاه را بالاتر از خود جلوه دهد.

5- با خودتان صادق باشید و احساسات درونی خود را بشناسید. شاید شما هم از آن دسته خانم هایی باشید که همیشه کسی بالای سرتان بوده که مدام به شما گفته باید فداکاری و از خود گذشتگی داشته باشید و همیشه باید به فکر شوهر و بچه هایتان باشید و از حق خود بگذارید، طوری که هر وقت می خواهید حق خود را بگیرید، احساس گناه می کنید.

 

 

ناتانیل براندون

"به اغلب ما از دوران کودکی آموخته اند که به علایم داده شده از جانب دیگران بیشتر توجه کنیم تا علائمی که از درون خودمان است. ما را تشویق کرده اند که نیازها و خواسته های خود را نادیده بگیریم و زندگی مان را براساس توقعات دیگران بنا کنیم."

اگر بخواهید جذاب باشید باید خود را واقعی جلوه دهید، بپذیرید که "من بدون اشتباه نیستم". آدم طبیعی دوست داشتنی است. حتی ممکن است در حین صحبت کردن از خجالت سرخ شوید، اما هیچ اشکالی ندارد ، بگذارید تا سرخ بشوید. این ابراز طبیعی یک احساس است که در همه ما وجود دارد. کسی که راحت احساسش را بروز می دهد در نظر دیگران انسانی طبیعی و دوست داشتنی جلوه می کند. حتی باعث می شود دیگران هم با شما راحت باشند.

 

دوروتی بریگز

"وقتی احساسات خود را مخفی می کنیم، از خود و از دیگران بیگانه می شویم. تنهایی ما یک امر نسبی است."

باید بپذیرید که شما هم مثل تمام انسان های دیگر، حق دارید از چیزی خوشتان بیاید و یا از چیزی اجتناب کنید. شما هم گاهی احساس تنهایی می کنید، گاهی نسبت به کسی خشمگین و عصبانی می شوید، گاهی دلخور می شوید و گاهی هم احساس گناه می کنید. اینها همه احساساتی طبیعی هستند که باید آنها را به بهترین وجه ابراز کنید. باید راه را برای بروز تمام این احساسات باز کنید، اکثر بیماری های جسمی و روحی از انباشته شدن همین احساسات مختلف بر روی هم و تخلیه نشدن آن ناشی می شود، برای همین است که امروزه  شاهد افزایش افسردگی و اضطراب در بین زن ها  هستیم. اکثر خانم ها، وقتی احساس دلتنگی و یا افسردگی می کنند جلوی گریه کردن خود را می گیرند و سعی می کنند تا خود را نزد دیگران شاد و خوشحال جلوه دهند.

 

یک نویسنده

"کسانی که بلد نیستند از ته دل گریه کنند، از ته دل خندیدن را نیز بلد نیستند."

جلوی خشم خود را می گیرید و این خشم را به سوی خودتان سوق می دهید، در مورد نگرانی و اضطرابتان با کسی صحبت نمی کنید و خلاصه تمام احساسات قشنگ انسانی خود را نابود می کنید. در حالی که بروز دادن تمام این احساسات در جای خود و با روشی مناسب، باعث می شود تا با حالات انسانی خود بیشتر آشنا شویم و بتوانیم در ضمن کمک گرفتن از دیگران ، ارتباطات خود را نیز وسعت بخشیم.

6- با دیگران نیز صادقانه رفتار کنید. به این مهم توجه داشته باشید که درست است همیشه، باید صادقانه حرف بزنید، اما صداقت همیشه باید با درایت همراه باشد، ما عادت داریم صداقت را با صراحت یکی بدانیم. صداقت در مراسم معارفه – یا اصطلاح خواستگاری – به معنی دروغ و راست نیست، بلکه به این معنی است که چه چیزی را باید بگویید و چه چیزی را نگویید. ما حق داریم بعضی چیزها را نگوییم اما اگر چیزی را گفتیم حق نداریم دروغ بگوییم. لازم نیست همه چیز در همان جلسه اول گفته شود. شما اگر یک عیب واضح و مهم دارید آن را نپوشانید بلکه زیرکانه بیان کنید، اما عیب های جزیی خود را- که شاید اصلاً عیب نباشد- لازم نیست در همان جلسه اول خواستگاری بیان کنید. خواستگاری نباید به یک جلسه محدود شود. وقتی مردی بهتر و بیشتر شما را شناخت و با خصایص شما آشنا شد بهتر هم می تواند پذیرای عیب شما باشد.

7- لازم نیست به اصطلاح زیاد از خود مایه بگذارید و حقوق خود را نادیده بگیرید. اگر طرف مقابل رفتاری داشت که دور از شأن شما بود، حق دارید با متانت و وقار حرف خود را بزنید و خود را دست کم نگیرید. هیچ گاه خود را دیوانه او نشان ندهید، در غیر این صورت احتمال این که او خود  را از شما دور کند، زیاد خواهد شد. هیچ وقت از این که ممکن است او را از دست بدهید، نترسید. این ترس می تواند  آن چنان شما را مسحور او کند و دیده عقلتان را کور کند که اثر بدی روی رفتار ظاهری شما داشته باشد و همه چیز را به هم بریزد. کلاً در تمام لحظات- و از جمله در هنگام  خداحافظی - باید طوری رفتار و صحبت کنید که نشان دهید از طرفی برای شخصیت او به عنوان یک انسان احترام قائلید و از طرفی هم دارای اعتماد به نفس هستید و برای رفتار خود حد و حدودی قائل می باشید. رفتار شما باید در کنترل خودتان باشد. باید هر وقت تصمیم گرفتید خداحافظی کنید ، نه این که آنقدر صحبت را طول بدهید که طرف خسته شود و یا اگر ضعفی در شماست، به آن پی برد.

8- در مورد راه های انتخاب درست و روش های شناختن طرف مقابل ، بیشتر بررسی کنید تا اگر بعد از تمام این تلاش ها به او رسیدید، روزی از انتخاب خود پشیمان نشوید. برای این که انتخاب درستی انجام دهید باید احساسات خود را کنترل کنید.

 

 

آناتول فرانس

"هرگز به احساساتی که در اولین برخورد از کسی پیدا می شود، نسنجیده اعتماد نکنید."

اگر به احساسات خود بیش از اندازه فرصت بروز بدهید باعث می شود نتوانید طرف مقابل را به خوبی بشناسید و ندانسته از او قهرمانی افسانه ای برای خود می سازید که احساسات شما را جریحه دار می کند.

نکته مهمی که لازم است همه ی دخترها به آن توجه کنند این است که "تا وقتی سر سفره عقد نشسته اید، به کسی دل نبندید". این دلبستگی می تواند در روحیه و زندگی شما تأثیر بسیار مخربی داشته باشد. کم نیستند دخترانی که به خاطر این وابستگی شدید، حتی سر از بیمارستان در آورده اند. احساس شما همیشه باید در کنترل شما باشد.

 

بیلی هالیدی

"گاهی اوقات برنده شدن از باختن، بدتراست."

وابستگی داشتن، قدرت تفکر شما را محدود می کند، طوری که با هر بار ناکام شدن، تمام دنیا روی سرتان خراب می شود ؛ اما اگر وابسته نباشید می توانید علت رفتار طرف مقابل را بهتر درک کنید و در رفتارتان، آرامش بیشتری داشته باشید. به جهان بدبین نباشید، شما خودتان را تغییر دهید، مطمئن باشید جهان هم خودش را برای شما تغییر خواهد داد و باید در این تغییر یافتن خودتان آنقدر مصمم باشید که موانع را از سر راه موفقیت خود بردارید.

 

روزولت

"تا هنگامی که در قلب خود احساس می کنی حق با توست، هرگز از حرف دیگران دلتنگ مباش."

پس در مورد ازدواج هم فعالانه برخورد کنید، نه منفعلانه. شما می توانید انسان بسیار جالب تری باشید طوری که دیگران به شما غبطه بخورند.

خدای من، ببخش مرا

خدای من، ببخش مرا که دلم گاه می گیرد و ماوایی جز تو ندارم که با وی در میان بگذارم. ببخش مرا که از خیلی چیزها آزرده می شوم و تنها به تو می گویم. ببخش مرا که توان شکر ندارم که آن همه خیر که به من بخشیدی را شکر گزارم. ببخش که نمی توانم آن گونه که شایسته است به واسطه اینکه پای درد دلم می نشینی و تک تک کلماتم را می خوانی، برایت کاری انجام دهم.

خدای من، چه شیرین است درد دل کردن با تو که مرا می فهمی، درک می کنی و خارج از محدوده احکام و سنتها و عرفها برایم چاره می اندیشی که آنچه تو به من عطا می کنی زیباتر است از همه آنچه که می خواهم.

خدای من، مرا ببخش، زیرا هیچ گاه فکر نمی کردم تو بسیار صبور تر از همه کسانی هستی که روزی با آنها درد دل می کردم و به همین اشکهای روان سوگند، تو از همه رساتر پاسخم می دهی. ببخش مرا که وجود لحظه به لحظه ات را در زندگیم احساس نمی کردم. اما اکنون باور دارم و ایمان دارم که مرا می فهمی، بیشتر از هر کس دیگری. گویی اکنون کنار من نشستی و به من لبخند می زنی.

خدای من، می دانم. می دانم که تو مرا بیشتر از این آدمهای رنگارنگ دوست می داری و می دانم دلسوز تر از همه آنهایی. تو را قسم به شهیدانت، این احساس زیبا را، این دل نازک را، این صدای محزون را از من نگیر و توانم بخش، بغض هایم را، فقط در همین تنهایی هایم بشکنم تا کسی آزرده خاطر نگردد. و این اشکها را فقط در پیشگاه تو و در تنهایی بریزم، مبادا دلی بگیرد.

خدای من، به آنها که طعم شیرین عشق را در زندگی چشیده اند بهترین هم زبان را عطا فرما. کسی که یاد تو را در دلشان بیندازد و راه تو را به آنها نشان دهد.

خدای من، مگذار دلی شکسته و محزون از دوری یار گردد که تو بسیار مهربان و دلسوزی.

خدای من، تو را شکر می کنم که هنوز دردی دارم که با آن گه گاه دلم را صاف کنم و هنوز دل شکسته ای برایم باقی است که نغمه جان بخش تو را احساس کند.

خدای من، اینجا بسیارند کسانی که بی بهره از عشق، آن را تکذیب می کنند و مدام تیشه بر قلبهای زخمی می زنند. اینجا بسیارند کسانی که به نام دین، همه را از دین زده می کنند و در خلوت به چیزی جز عقده های چندین و چند ساله نمی اندیشند.

خدای من، به تو پناه می آورم از همه این اسلام نمایان متعصب، که جز دلسرد کردن، چیزی نیاموخته اند. اینان که به نام مقدسات به هر گند و کثافتی دست می زنند و به نام امر الهی، بسیاری از بندگانت را آزرده خاطر می سازند.

خدای من، سپاس تو را به خاطر این جملات که تک تکشان را تو از پیش به من آموخته بودی. به خاطر تمام سخنانی که بر زبانم جاری است و ندایی آسمانی که هر لحظه صدایم می زند.

تو را سپاس که باز هم دم تنهایی من بودی.