مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.
مشاوره خانواده  -  مشاوره  تحصیلی

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

خواهشمند است ما را از ارائه نظرات گرانبارتان محروم نفرمایید.

کتاب رفتار درمانی عقلانی هیجانی آلبرت الیس

دانلود رایگان کتاب رفتار درمانی عقلانی هیجانی ویرایش دوم. این کتاب در سال 1997 توسط البرت الیس و ویندی درایدن در انتشارات اشپرینگر در 281 صفحه منتشر شده است. خواندن این کتاب به همه روانشناسان و مشاوران و دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره توصیه می شود. در بخشهایی از این کتاب درمان فردی؛ درمان گروهی؛ زوج درمانی و خانواده درمانی با استفاده از نظریه رفتار درمانی عقلانی هیجانی بحث شده است



استفاده از مطالب و محتوا وبلاگ با حفظ حقوق مولف و درج آدرس وبلاگ بلامانع است.


برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید

کلمه  عبور: http://asoodeh.blogsky.com

لینک دانلود


زندگی نامه دکتر البرت الیس ادامه مطلب

آلبرت الیس (رفتار درمانی عقلانی هیجانی)

زندگی نامه

آلبرت الیس در 27 سپتامبر 1913 در پتسبورگ Pittsburgh پنسیلوانیا متولد شد. پدرش فروشنده ای پیوسته در حال سفر بود که غالبا در فواصل زمانی طولانی از خانواده اش دور می شد. وقتی وی دوازده ساله بود پدرش و مادرش از هم جدا می شوند، این مسائل نخستین چالش در زندگی وی بوده است. دومین چالش بیمار احوال بودن الیس در دوران کودکی می باشد. وی دچار التهاب کلیه بود و پیوسته در بیمارستان بستری بود. سومین چالش زندگی وی کمرویی و کناره گیری او بود. الیس در دوران کودکی خود بسیار کمرو و درونگرا بود و با دختران همکلاسی خود کاری نداشت.

وی وقتی به دوران کودکی اش بر می گردد می گوید: "اصولاً من دلایل غلطی برای دوست داشتن خودم داشتم" به نظر او مشکلات دوران کودکیش به او کمک کردند ظرفیت فطریش برای تبدیل شدن به یک حلال مهم و مؤثر مشکلات را بیشتر بپروراند، و به جای اینکه در برابر مشکلات زانو بزند توانست از استعداد عقلانی خودش حد اکثر بهره را ببرد. وی در سن 28 سالگی وارد رشته روان شناسی شد و تحصیلات خود را در سال 1941 در دانشگاه کلمبیا شروع کرد. و ظرف یک سال فوق لیسانس گرفت. او با توجه به علاقه ای که به موضوع سکس، عشق و ازدواج داشت تصمیم گرفت رساله دکترای خود را درباره هیجانات عشقی زنان کالج بنویسد. الیس در سال 1943 به عنوان روان شناس بالینی ارشد در درمانگاه بهداشت روانی در شمال نیوجرسی مشغول به کار شد و در سال 1950 روان شناس ارشد دپارتمان کل مؤسسات مراکز شد، و در دهه 1940 زیر نظر چارلز هالبک Richard Hulbeck آموزش روانکاوی دید.

الیس تا اوایل دهه 1950 همچنان مراجعانش را روانکاوی می کرد. در سال 1953 به دلیل انتقادی که به جنبه های غیر عملی و منفعلانه روانکاوی داشت از روانکاوی کناره گیری کرد و ترجیح داد خود را رواندرمانگر بداند.

در نیمه دوم دهه 1950 اولین مقاله اش در زمینه رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی را نوشت. در اواخر 1950 متخصصان و مردم عادی بیشتری به رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی علاقمند شدند. در سال 1957 اولین کتاب خودیاری خودش با عنوان "چگونه با یک روان رنجور زندگی کنیم" را نوشت و در سال 1958 کتاب "سکس بدون احساس گناه" را نوشت.

وی مؤسسه ای با نام خودش تاسیس کرده است، تعداد مقالات وی بیش از 800 مقاله است و همچنین او را مؤلف بیش از هفتاد کتاب و تک نگاری معرفی کرده اند.


رفتار درمانی عقلانی-هیجانی

رفتار درمانی عقلانی-هیجانی یک رویکرد جامع درمانی است که علاوه بر جنبه های هیجانی و رفتاری اختلالات انسان، مؤلفه ی فکری آنها را نیز مد نظر دارد. رفتار درمانی عقلانی-هیجانی ریشه های فلسفی دارد. مبانی فلسفی رفتار درمانی عقلانی-هیجانی را لذت طلبی مسئولانه، عقاید بنیادی انسانگرایانه و خردمند بودن انسانها تشکیل می دهند. معنای لذت طلبی مسئولانه این است که انسانها از لذایذ کوتاه مدت رنج آوری مثل سوء مصرف مواد مخدر و الکل به نفع لذایذ بلند مدت و طولانی تر خود چشم بپوشند. به نظر رفتار درمانگران عقلانی-هیجانی انسانها حکم ارگانیسم های کل نگر و هدف مندی را دارند که صرفاً به دلیل زنده بودن مهم هستند.

سومین مبنای فلسفی رفتار درمانی عقلانی-هیجانی خردمندی است، انسان ها در این روش در می یابند که با عاقل بودن می توانند چیزهای بیشتری یاد بگیرند.

به علاوه آلیس معتقد است برخی از اختلالات شدید روانی ریشه زیست شناختی دراد و دیگر اینکه وی عوامل اجتماعی را مهم می داند و معتقد است آدمهایی که برای نظرات و ارزشهای دیگران خیلی اهمینت قائل هستند، احساس بد بودن و بی ارزش بودن می کنند. وی دوازده باور را از ریشه های اصلی روان رنجوری می داند:

  • 1- اطرافیانم حتما باید تمام کارها و اعمال مرا بپسندند.
  • 2- بعضی اعمال و کارها افتضاح و وحشتناک هستند و عاملان آنها باید به شدت نکوهش شوند.
  • 3- اگر اوضاع بر وفق مراد من پیش نرود وحشتناک می شود.
  • 4- همیشه عوامل بیرونی باعث احساس بدبختی انسانها می شوند.
  • 5- اگر چیزی خطرناک یا ترسناک است باید بابت آن بی نهایت ناراحت شوم.
  • 6- پرهیز کردن از مشکلات زندگی بهتر از روبرو شدن با آنهاست.
  • 7- همیشه باید به چیزی قوی تر و بزرگتر از خودم متکی باشم.
  • 8- در تمام شئونات زندگی باید کاملاً باهوش و موفق باشم.
  • 9- اگر چیزی زمانی زندگی مرا تحت تاثیر قرار دهد تاثیرش همیشگی خواهد بود.
  • 10- باید همیشه و کاملاً بر اوضاع و امور کنترل داشته باشم.
  • 11- انسان با بی حالی و تنبلی می تواند به خوشبختی برسد.
  • 12- من تقریباً هیچ کنترلی روی هیجاناتم ندارم و نمی توانم برای احساس ناراحتی ام کاری بکنم.

مدل A-B-C

اساس نظریه رفتار درمانی عقلانی-هیجانی را مدل A-B-C تشکیل می دهد. این مدل می گوید رویدادهای فعال کننده پیامد های رفتاری هیجانی دارند. وقتی رویدادهای فعال کننده خوشایندند باورهای مورد استناد احتمالاً بی ضرر خواهند بود، ولی وقتی این رویدادها ناخوشایندند باورهای نامعقولی به میان می آیند که معمولاً پیامدهای رفتاری عقلانی-هیجانی مشکل سازی دارند. نقش درمانگر این است که با زیر سؤال بردن باورهای نامعقول، این باور را رد کند.

پست مدرنیسم و رفتار درمانی عقلانی-هیجانی

الیس با اینکه خود را جزو اثبات گراهای منطقی می داند، ولی معتقد است تا حد زیادی هم پست مدرنیست و ساختگرا است. نظرات وی در مورد انسانها و دنیای آنها به شرح زیر است:

  • 1- اگرچه یک نوع واقعیت عینی وجود دارد ولی ما درباره ماهیت کنونی یا آتی واقعیت نداریم، اگرچه خودمان را متقاعد می کنیم که داریم.
  • 2- نظر ما در مورد خوب و بد و درست و غلط و اخلاقی و غیر اخلاقی تا حد زیادی نوعی ساخت شخصی-اجتماعی است.
  • 3- اگرچه در شخصیت، برخی عناصر فطری و نسبتاً ثابت و مهم وجود دارد، اما شخصیت انسان تا حد زیادی محصول عوامل عقلانی و اجتماعی است.
  • 4- انسانها تا حد زیادی تحت تاثیر تربیت فرهنگی خود هستند و با این تربیت فرهنگی شرطی می شوند.
  • 5- عمل و وضعیت هر انسانی نقاط قوت و ضعفی دارد.
  • 6- تمام راه حل هایی که پیدا می کنیم به این بستگی دارند که کدام اهداف و مقاصد را انتخاب می کنیم.

انسانگرایی رفتار درمانی عقلانی-هیجانی

الیس دلایل زیر را برای انسانگرا بودن درمان عقلانی-هیجانی انتخاب می کند:

  • 1- درمانهای شناختی-رفتاری عمدتاً با باورها و نگرش ها و ارزشها سر و کار دارنداما رفتار درمانی عقلانی-هیجانی به سرعت وارد لایه های زیرین می شود.
  • 2- درمان های شناختی-رفتاری، آدم ها را محور جهان قرار می دهند و خیلی به آنها حق انتخاب می دهند، اما رفتار درمانی عقلانی-هیجانی این چنین عمل نمی کند.
  • 3- درمانهای شناختی-رفتاری به شکل عمیقی فلسفی هستند ولی در درمانهای عقلانی-هیجانی خودپذیری مفهومی بدیهی و قابل تعریف است. انسانها نباید خودشان یا شخصیت شان را ارزیابی کنند، بلکه باید اعمال و افکارشان را ارزیابی کنند و بخش قابل توجهی از ناراحتی های انسانها معلول تفکر مطلق گرای آنهاست.
  • 4- راه حل اکثر مشکلات عمده انسانها در زندگی این است که نگرش دوسویه، جسورانه در مورد خود و دیگران و دنیا داشته باشند.
  • 5- رفتار درمانی-عقلانی هیجانی در کنار برخورد با اضطراب و افسردگی ناشی از ارزیابی خود، پایین بودن سطح تحمل ناکامی و لذت گرایی کوتاه مدت فرد را هدف قرار می دهد.
  • 6- این درمانها جایز الخطا بودن انسان را می پذیرند و به انسانها یاد می دهند که دیگران را واقع بینانه و به صورت یک انسان ببیند.

کاربردهای رفتار درمانی عقلانی-هیجانی

  • 1- به اعتقاد الیس این این روش کوتاه مدت و مؤثر است.
  • 2- در رفتار درمانی عقلانی هیجانی خانوادگی نیز همان اصول روشهای رفتار درمانی عقلانی-هیجانی انفرادی استفاده می شود.
  • 3- رفتار درمانی هیجانی به عنوان روان درمانی کنترل درمانی کاربرد دارد.

پیشنهادات

اگر می خواهید عقلانیت تان را بیفزایید و از باورهای خودمخربتان کم کنید، حداقل روزی ده دقیقه سؤالات زیر را خود بپرسید و به آنها پاسخهای دقیقی بدهید.

  • 1- کدام باور نامعقول و خود مخربم را می خواهم زیر سؤال ببرم و کنار بگذارم؟
  • 2- آیا این باورم عاقلانه است؟
  • 3- برای اثبات غلط بودنش چه شواهدی دارم؟
  • 4- آیا شواهدی برای اثبات درستی این باورم دارم؟
  • 5- بدترین اتفاقاتی که در صورت نرسیدن به آنچه فکر می کنم باید یه آن برسم ممکن است برایم بیفتد چه هستند؟
  • 6- اتفاقات خوبی که در صورت نرسیدن به آنچه فکر می کنم بایده به آن برسم ممکن است برایم بیفتده چه هستند؟

در ضمن می توانید هر بار که حداقل ده دقیقه باورهای نامعقول تان را زیر سؤال نبردید خودتان را تنبیه کنید. چطور؟ با انجام دادن کاری که از آن خیلی بدتان می آید.


انتقادات

عده ای از منتقدین شیوه اجرای رفتار درمانی عقلانی-هیجانی را زیر سؤال برده اند و گفته اند الیس بدون در نظر گرفتن مشکل مراجعان آنها را هر طور شده با درمانش هماهنگ می کند.

عده ای هم تاکید افراطی الیس بر فن زیر سؤال بردن شناختی را مورد انتقاد قرار داده اند.

برخی نیز استفاده الیس از الفاظ رکیک و بی حرمتی او به برخی مقدسات را مورد انتقاد قرار داده و می گویند الیس گاهی بیش از حد با باورهای مراجعانش در می افتد.

برخی از نویسندگان هم از مدل A-B-C رفتار درمانی عقلانی-هیجانی ایراد گرفته اند و آن را بازنمایی ساده انگارانه ای از رابطه افکار، احساسات و رفتارها دانسته اند.

الیس در پاسخ به این انتقادات می گوید
درمان عقلانی-هیجانی با زبان بازی، اغواگری و آموزش و تعلیم به مراجعان یاد می دهد به فکر خودشان باشند، روش خاصی را یاد بگیرند و در بقیه عمرشان از آن استفاده کنند و به این ترتیب شرطی پذیری، تقویت پذیری و تلقین پذیری خوش را در برابر محرکهای بیرونی از جمله تائید اجتماعی کم کنند.

الیس به نقش خود به عنوان معلم معترف است، ولی می گوید به مراجعانش یاد می دهد افکارشان را به شکل انتقادی بررسی کنند، در واقع سبک آموزشی الیس یک سبک مقتدرانه است نه مستبدانه. وی در مورد استفاده از الفاظ رکیک می گوید این الفاظ موجب افزایش صمیمیت و مورد تاکید قرار گرفتن برخی نکات می شوند.

نظرات 5 + ارسال نظر
مهنوش یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 11:57

سلام فایل دانلود شده ی کتاب فقط برای من صفحه ی اول رو میاره و بقیه صفحات رو سفید نشون میده و ارور مخدوش بودن فایل رو میده

سلام
لطفا نسخه جدید اکروبات ریدر را نصب کنید

نیایش چهارشنبه 18 تیر 1393 ساعت 14:31

salam.ramzy ro ke dadin nemikhoneh

salam
چک کردم رمز درست است
لطفا دوباره چک کنید

شهیده پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 ساعت 00:33

سلام.برای دانلود کتاب از من رمزفایل رو میخواد.چیکارباید کنم؟ازکجارمزبیارم؟

سلام
رمز رو نوشتم
شما اشتباه وارد می کنید
رمز ادرس وبلاگ است

م سه‌شنبه 15 آذر 1390 ساعت 11:17

این کتاب فارسیه؟

نه لاتین است

رویا سه‌شنبه 15 آذر 1390 ساعت 10:07 http://ell.blogsky.com/

سلام

ممنون از حضور و نظرت
شما هم وبلاگ خوبی دارید
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد